Tuesday, 28 October 2014

Resepi Kek Batik

Assalamualaikum guys .

Apa cerita? Sihat? Ok kalau macam tu Ira nak share dengan korang tentang kek yang paling famous kat Malaysia ni. Kek apa ek? Of course lah kek batik! Kalau korang nak tau, Ira pun pernah buat sendiri kek ni tau. Senang jek. Tapi bukan buat sorang, mak Ira yang ajarkan. Menjadi pulak tuu ! Hee

 

Bahan-Bahan :

Milo ( 1 cawan)
Serbuk koko 3 sudu makan
Buttercup 250g
Telur 2 biji
Biskut marie ( 1 bungkus ) 298g
Susu pekat manis 1/2 tin
Air putih 1/2 cawan

 Cara Menyediakannya:

- Ambil periuk,masukkan ke semua bahan diatas kecuali biskut marie dan buttercup. Gaulkan semua sehingga sebati
-Hidupkan api dapur. Masak dengan api perlahan sehingga masak (kena sering godak/kacau) untuk elak hangus.
-Masukkan buttercup hingga cair.


 

 -Padamkan api. Susun biskut marie dalam mangkuk (Ira guna tupperware atau loyang) alaskan plastik, nanti senang nak tanggalkan.
-Selang seli masukkan cairan coklat dengan biskut. Tekan dengan sudu, supaya hasilnya padat seperti gambar diatas.
-Apabila sejuk masukkan dalam peti ais.

Selamat Mencuba !!!


 

 

 

No comments: