Tuesday, 14 October 2014

Diari Cinta Eryna 36



Bab 36
“Fasha nak ikut kakak jalan-jalan tak?” Soalku pada Fasha. “Mestilah nak! Kita nak jalan-jalan kat mana kak?”
“Tempat mana yang best ek? Fasha rasa tempat mana best? Getusku.
“Hmm... Fasha tak taulah kak. Kak Eryna bawak jelah Fasha pergi mana-mana asalkan kita enjoy!” Kata Fasha.
“Kalau macam tu Kak Eryna bawak Fasha pergi tengok wayang cerita kartunlah.”
“Yeah! Tapi kita nak tengok wayang kat mana, kak?”
“Mid Valley... Fasha pakai baju cantik-cantik tau. Kak Eryna tunggu kat bawah.”

“Okey, kita dah sampai dah kat Mid Valley. Fasha nak apa-apa tak sebelum kita beli tiket wayang ni?” Soalku pada Fasha. Fasha memandangku semacam.
“Kakak...” Panggil Fasha.
“Kenapa ni sayang?”
“Kak Eryna tak rasa Fasha ni menyusahkan ke? Fasha sebernanya rindukan abang Arul. Abang Arul selalu tak bagi Fasha ikut dia. Sebab tulah Fasha rasa macam Fasha ni menyusahkan akak.” Terang Fasha.
“Tak Fasha. Fasha langsung tak menyusahkan kakak pun. Kakak sayangkan Fasha macam adik kandung kakak sendiri. Kak Eryna pun sebernanya rindukan abang Arul jugak...” Ujarku lalu air mataku mengalir seketika.
“Kak Eryna jangan nangis. Fasha kan ada...”
Aku mengesat air mataku lalu memberikan senyuman kepada adik iparku ini.
Selepas membeli tiket, aku mengajak Fasha pergi ke kedai teddy bear. Aku tau Fasha mesti sukakan teddy bear.
“Wah, Banyaknya teddy bear kat sini!” Kata Fasha lalu membelek satu per satu teddy bear yang menjadi kesukaannya.
“Fasha suka?” Soalku. “Yup. Fasha suka sangat kak!”
“Kalau kak Eryna nak belikan untuk Fasha, Fasha nak tak?” Tanyaku.
“Eh nak! Betul ke ni kak? Fasha macam tak percaya pulak.”
“Betul sayang. Fasha kan adik kakak Mestilah boleh. Fasha nak apa pun nanti kakak belikan okey?”
“Terima kasih kak Eryna! Sayang kakak...”
“Sama-sama adik comel...”
“Tapi janji dengan akak, Fasha belajar pandai-pandai dan kalau dah berjaya nanti jangan lupa keluarga Fasha tau. Kak Eryna harap sangat Fasha boleh berjaya satu hari nanti.” Tukasku.
“Ya kak. Fasha takkan lupakan keluarga Fasha terutamanya kak Eryna. Fasha akan ingat jasa kak Eryna ni sampai bila-bila. Fasha janji, Fasha akan belajar pandai-pandai demi masa depan Fasha.”
“Macam tulah adik kakak... Dah pilihlah teddy bear yang Fasha suka. Cepat sikit tau. Kejap lagi kita nak tengok wayang pulak ni.”
“Okey!” Jawab Fasha pendek.
“Fasha kenapa ni?” Soalku bimbang dengan keadaan adik iparku sekarang ini. Dia kelihatan tidak bermaya. Tadi sihat aje.
“Tak tahulah kak. Badan Fasha rasa macam lemah sangat.” Jawab Fasha lalu terduduk di atas lantai.
“Nak akak bawak Fasha pergi klinik? Akak risau ni.” Ujarku lalu mengangkat Fasha dan pergi ke klinik yang berdekatan.
Fasha memeluk erat patung teddy bearnya itu. Aku tahu kesihatan Fasha sekarang tidak mengizinkan dia untuk kemana-mana. Mungkin dia penat sangat agaknya. Aku sempat membelikannya air mineral sebagai bekalan.

Kata doktor, Fasha demam panas. Tapi semasa aku pegang dahinya tadi, tidaklah panas sangat. Mungkin panas dalam agaknya.
Doktor memberikan Fasha banyak pil termasuklah pil antibiotik. Aku bingung. Kenapa doktor ni bagi pil antibiotik pulak?
“Doktor, kenapa doktor bagi pil antibiotik pada adik ipar saya ni?” Soalku kepada doktor yang berusia lingkungan tiga puluhan ni.
“Saya dapati kaki Fasha berdarah. Sebab tulah saya bagi pil antibiotik tu supaya kumannya tak merebak.” Jawab doktor itu.
“Oh ya ke? Thanks doktor.” Ujarku lalu membawa Fasha keluar dari klinik itu. Aku tak perasan pulak yang kaki adik ipar aku ni berdarah? Bila masa dia jatuh? Hmm... Balik nanti aku kena tanya dia sendiri.

No comments: