Tuesday, 14 October 2014

Diari Cinta Eryna 23



Bab 23
Setelah tiba di KLIA, aku dan Fakhrul Izwan turun bersama-sama. Fakhrul Izwan membantuku membawa bagasiku.
“Eryna... Awak duduk sana kejap. Saya nak pergi cari teksi.” Pinta Fakhrul Izwan.
“Saya nak ikut!”
“Tak boleh. Awak kena jaga beg-beg ni. Biar saya yang pergi cari eh...”
Fakhrul Izwan terus keluar dari stesen penerbangan itu lalu mencari teksi untuk pulang.
“Itu pun dia. Siaplah kau. Ini balasan kau sebab tinggalkan aku.” Omel Emylia lalu menekan minyak dan terus melanggar tubuh bekas tunangnya itu. “Bye sayang.”
Fakhrul Izwan melambung di atas kereta Emylia lalu badannya terasa lemah sekali. Dia terbaring di atas jalan dan banyak darah yang mengalir dari tubuhnya. “Ya Allah... Sekiranya hari ini aku meninggal dunia, engkau ampunkanlah dosa-dosaku. Amin...” Pinta Fakhrul Izwan di dalam hati lalu memejam matanya rapat-rapat.
Pada masa itu Fakhrul Izwan hanya berserah pada Ilahi. Dia berharap agar Eryna akan jadi miliknya apabila dia sedar nanti. Dia mahu Eryna sehidup semati dengannya.

“Mana dia ni? Kata sekejap aje.” Aku mula rasa tidak sedap hati. Aku hairan mengapa ramai sangat orang yang mengerumuni di depan pintu KLIA itu.
“Apa dah jadi ni?” Soalku.
Accident...” Jawab seorang budak perempuan di situ.
“Tolong tepi sikit.” Kataku.
“Astagfirullah... Arul! Macam mana boleh jadi ni?” Ujarku lalu air mataku tumpah di situ jugak. “Arul, bangunlah... Saya sayang awak. Jangan tinggalkan saya.” Getusku lagi.
“Sabar dik. Ni semua ujian dan dugaan dari Allah swt... Pak cik dah call ambulan tadi. Kejap lagi ambulan datang.”
“Terima kasih pak cik.” Balasku lalu memeluk erat lengan Fakhrul Izwan.
                   

“Assalamualaikum...” Sapa Nureen. “Waalaikumussalam.” Jawabku pendek. “Dah lama aku tak jumpa kau, Eryna. Aku rindu sangat kat kau. Sebernanya apa yang dah jadi?” Soal Nureen lalu mendakap erat tubuhku.
 Aku hanya senyap mendiamkan diri. “Aku pun rindukan kau jugak. Sorrylah aku menyusahkan kau je datang kat hospital ni.” Getusku sambil mengesat air mataku dengan tisu.
“Eryna... Tak baik cakap macam tu. Saya dan Nureen kan kawan awak. Kita orang ikhlas datang sini. Sebernanya siapa yang masuk hospital?” Dengus Faizal pula. “Betul tu wei. Aku dah lama kenal kau. Cakaplah siapa yang sakit?” Soal Nureen bertalu-talu padaku.
“Hmm, Arul. Nureen... Kau tau tak, sebernanya aku dengan Arul baru je sampai KLIA. Sebelum tu, kita orang dah plan nak kahwin dah. Tiba-tiba dia accident. Aku sedih wei...” Ujarku pada Nureen.
“Oh Arul rupanya. Aku tumpang sedih. Sabar Eryna... Ni semua ujian Allah swt. Kau kena banyak bersabar. Ayah dengan ibu kau tau tak pasal ni?” Balas Nureen.
“Tak. Aku tak nak ayah dengan ibu aku sedih. Sebab sepatutnya hari ni aku balik nak bagitau ayah dengan ibu aku yang aku nak kahwin. Tapi...”
“Dah, dah. Kau jangan nangis macam ni. Tak baik tau. Kalau kau tak nak bagitau tak apa. Biar aku yang bagitau nanti. Nak tak nak ayah dengan ibu kau kena tau jugak pasal ni.” Ujar Nureen.
“Nanti siapa nak bagitau family Arul pulak?” Soalku.
“Pasal tu, biar saya yang uruskan nanti.” Balas Faizal.
“Okey.”



“Hai kak Eryna!” Tegur Fasha. Aku terjaga dari tidurku. “Hai... Fasha? Macam mana Fasha boleh datang sini?” Soalku kaget melihat Fasha.
“Fasha datang dengan ma...”
“Fasha datang dengan aunty.” Datin Nurul menyampuk.
“Haah. Fasha datang dengan mamalah. Tadi abang Faizal call mama bagitau yang abang Arul masuk hospital, so cepat-cepat mama bawak Fasha datang sini.” Keletah Fasha.
“Jadi kamulah Eryna...?” Soal Datin Nurul.
“Ya, aunty.” Jawabku.
“Cantik kan kak Eryna, mama?” Getus Fasha lagi. Aku hanya mampu tersenyum saja. “Cantik sangat. Patutlah Arul pilih kamu.”
“Eh tak adalah aunty. Saya biasa-biasa je.”
“Eryna... Tu doktor panggil kau.” Ujar Nureen. “Ada apa doktor? Macam mana dengan keadaan Arul?” Soalku pada doktor muda itu.
“Macam nilah. Arul koma dan saya dapati dia banyak kehilangan darah. Dia perlukan perderma darah yang sesuai dengan darahnya.” Ujar doktor muda itu.
“Doktor, saya rasa darah saya sesuai dengan anak saya...” Getus Datin Nurul.


Aku harap Fakhrul Izwan dapat diselamatkan.
“Mama... Fasha rindu abang Arul. Fasha harap dia sembuh secepat yang mungkin.” Kata Fasha pada Datin Nurul.
“Mama pun harap macam tu jugak. Tapi darah mama tak sesuai dengan abang Arul.” Balas Datin Nurul sebak.
“Doktor, sebelum tu saya nak tengok keadaan anak saya dulu boleh? Saya terlalu rindukan anak saya. Please...” Pinta Datin Nurul.
“Boleh. Silakan...”


No comments: