Tuesday, 14 October 2014

Diari Cinta Eryna 29



Bab 29
“Sayang!” Buat apa tu? Mengelamun aje tau.” Sapa Fakhrul Izwan lalu mencuit bahuku. Aku hanya mendiamkan diri dan memerhatikan ikan-ikan yang berenang-renang di dalam kolam ikan itu saja. Tak mampu nak kata apa dah. Kata-kata Emylia masih terngiang-ngiang di  dalam fikiranku.
“Eryna, kenapa ni? Cuba cerita kat abang... Muka masam je tu.”
“Tak ada apalah bang...”
“Abang tau sayang ada masalah tu, sharelah kat abang. Mana tau abang boleh tolong ke?
“Abang, saya tanya ni jangan marah tau.”
“Belum tanya lagi, takkan nak marah?”
“Saya nak awak jawab dengan jujur. Saya tak nak ada rahsia di antara kita berdua. Betul ke abang pernah tidur dengan Emylia?” Ujarku cuba menenangkan diri.
Fakhrul Izwan terus tersentap. “Apa yang sayang cakap ni? Abang tak fahamlah.”
“Awak tak payah nak elak lagilah! Emylia dah cerita semuanya kat saya. Awak tau tak yang dia mengandung anak awak? Takkan tu pun awak tak tau? Kalau awak tak nak mengaku, saya nak awak ceraikan saya.” Getusku lalu mataku berkaca-kaca.
“Astagfirullahalazim... Dengar dulu penjelasan abang. Sumpah demi Allah, abang tak pernah sentuh perempuan lain melainkan isteri abang sendiri. Abang tak pernah sentuh dia apatah lagi tidur dengan dia! Kenapa sayang percaya cakap dia? Sayang tau kan yang Emylia tu tak pernah cakap benda yang betul. Abang dah tau dah yang dia tu memang penipu. Abang tengok muka dia masa tu pun dah boleh agak dah.” Terang Fakhrul Izwan panjang lebar.
“Ya Allah... Mana satu yang betul ni? Saya peninglah! Abang... Esok memandangkan saya cuti, saya nak ajak awak pergi jumpa dengan dia sendiri. Saya tau benda ni boleh selesaikan dengan cara baik.” Getusku sambil mengurut kepalaku.
“Okey, abang setuju dengan cadangan sayang tu. Awak tau kan yang saya hanya cintakan awak sorang je... Tak ada yang lain. Only you sayang...” Kata Fakhrul Izwan cuba menenangkanku.
Aku terus memejam mataku rapat-rapat dan memeluk bantal busukku. “Sayang jangan macam ni dengan abang...” Ujar Fakhrul Izwan lalu menyentuh pinggangku. Aku terasa tangannya memeluk pinggangku. Aku pantas menepis tangannya. “Esok kita settlekan okey?” Getusku.
“Hmm... Aku tak boleh terima kalau Eryna merajuk macam tu. Aku tau ni semua salah aku. Siaplah kau Emylia. Taulah aku nak buat apa kat kau nanti.” Gumam Fakhrul Izwan perlahan.


No comments: