Wednesday, 3 December 2014

Kerana dia Istimewa Bagiku 34

Bab 34

“Biar betul si Aida tu masuk hospital gila? Aku macam tak percaya je kat Emelyn tu. Entah-entah dia tipu tak? Kau jangan percaya sangat Reen. Kalau dia orang perangkap kau sekali lagi, macam mana? Aku jugak yang susah nanti...” Ujar Balqish.

“Aku rasa betul wei. Sebab tengok muka Emelyn lain macam je. Dahlah lupakan jelah pasal dia. Malam ni kau nak ikut tak aku pergi kenduri kesyukuran kat rumah Azrie? Ariff pun ada sekali tau.” Tukas Fareen sambil menghirup air milo.

“Hmm boleh jugak. Boleh jumpa Ariff! My lovely crush...” Getus Balqish sambil terbayang wajah Ariff.

“Wahh crush beb! Aku rasakan Ariff tu pun sukakan kaulah. Sebab tadi, dia ada tanya pasal kau. Aku cakaplah kau kerja.”

“What? Serius dia tanya pasal aku? Alhamdulillah, peluang aku ni untuk dekati dia. Hihi okeylah tu crush. Kau lagi untung Reen. Dapat tunang caring macam Azrie tu. Sama-sama caring. Kau selalu ambik berat pasal dia, dia pun selalu ambik berat pasal kau. Dari dulu aku dah cakap yang korang ni memang ada chemistry.” Ujar Balqish.

“Kau ni tak habis-habis dengan chemistry kau tu. Malam ni kau nak pakai baju apa?”

“Aku pun tengah fikir nak pakai baju apa ni. Pakai baju kurung jelah? Senang sikit. Kalau kau aku rasa mesti bosan asyik pakai baju kurung je.”

“Haa, tau takpe kau! Ni baju gadis melayu terakhir tau...” Jawab Fareen lalu telefon bimbitnya berdering.

“Assalamualaikum.” Ucap Azrie dalam talian.

“Waalaikumussalam... Ada apa awak call saya ni?”

“Kenapa? Tak boleh ke? Saya rindulah.”

“Rindu? Baru tadi jumpa.” Seloroh Fareen.

“Betullah. Saya hari-hari rindukan awak. Malam ni saya jemput awak berdua tau.” Ujar Azrie romantik pada Fareen.

Fareen tersenyum sendiri lalu mematikan talian. Macam ni ke rasa dicintai seseorang? Haih kalau Azrie jadi suami aku nanti macam manalah.

“Amboi, senyum sorang-sorang nampak! Tak aci betul.” Usik Balqish.

Usai menunaikan solat maghrib, Fareen terus melipat kemas telekungnya kemudian diletakkan di dalam almari. Malam ini Fareen harus bertudung kerana kenduri kesyukuran di rumah Azrie mungkin adakan bacaan yasin sekali, fikir Fareen.

Fareen memutuskan untuk meminjam tudung bawal Balqish kerana tudungnya banyak tertinggal di kampung.

“Qish, aku nak pinjam tudung bawal kau boleh?” Tanya Fareen sambil membuka almari untuk mencari tudung Balqish.

“Sejak bila kawan aku ni pandai mintak izin ek? Ambik jelah... Kau kan kawan aku. Barang aku, barang kau jugak.” Getus Balqish.

“Yalah. Banyak cakaplah kau ni.”

Fareen mengenakan baju kurung satin yang berwarna merah jambu dipadankan dengan tudung bawal merah kepunyaan Balqish. Nasib muat dengan kepalanya.

“Cantiknya kau Reen. Ceh mentang-mentanglah tunang dia nak datang jemput kejap lagi.” Seloroh Balqish.

“Ada-ada je kau ni. Aku dah siap ni. Jomlah kita tunggu kat luar. Mana tau Azrie dah sampai.” Ujar Fareen.

Sampai saja di bawah, Azrie terpegun melihat kecantikkan Fareen. Sebelum ni, dia tak pernah tengok Fareen bertudung. Sungguh cantik. Kalau sesiapa yang melihatnya pun pasti akan terpikat. Ni tak boleh jadi ni. Aku tak boleh kehilangan dia, desis Azrie.

“Ada apa-apa yang tak kena ke? Kenapa awak pandang saya macam tu?” Soal Fareen terpinga-pinga. Dia sempat membetulkan tudung bawalnya yang senget-menget tu.

“Azrie pandang kau sebab kau cantik sangat. Tu pun kau tak tau ke? Kesian...” Desis Balqish sambil menekup mulutnya.

“Eh awak pun ikut sekali Qish? Baguslah. Ariff pun tengah tunggu awak kat sana.” Seloroh Azrie pada Balqish.


No comments: