Sunday, 21 August 2016

Solat duduk

Assalamualaikum...


Maaf gambar dari encik google...

Tadi lepas mandi wajib Ira cuba untuk bersolat duduk. Kenapa Ira solat duduk? Sebab tadi kepala Ira sakit sangat macam yang Ira cakap kat post sebelum ni. Cikgu sains Ira cakap kalau kepala Ira tak boleh tahan masa solat berdiri better solat duduk. So hari ni Ira try lah. Mula mula memang rasa kekok tapi lama lama alhamdulillah okey.

Apa Ira rasa masa solat duduk? Rasanya sama aje macam solat berdiri. Cuma rukuk kita tundukkan sikit badan lepas tu sujud macam biasalah. Tengoklah kalau waktu asar kepala Ira dah okey, Ira solat macam biasa... Ira cuma nak cakap bila kita jaga solat ni hati kita rasa sentiasa tenang. Tak macam dulu, asyik gelisah lepas tu kelam kabut tak tentu pasal. Percayalah, kita jaga solat, insya-allah Allah pun akan jaga kita.

Sebenarnya niat Ira nak pakai purdah. Ira bukan nak ikut ikut orang tapi hati ni memang dah terbukak nak pakai. Cuma masa je yang tak mengizinkan lagi. Keadaan sebenarnya yang buat Ira rasa takut nak pakai. Hari tu Ira dah cakap dengan kawan Ira dah nak pinjam purdah dia. Dia nak bagi Ira pakai purdah untuk satu hari. Dia sendiri cakap, bila kita pakai purdah ni rasa diri kita ni dilindungi oleh Allah swt. Orang akan pandang kita melalui mata. Selalunya kan orang akan pandang tubuh badan kita right? So kali ni dia akan pandang mata. 

Kalau boleh Ira nak berubah terus ke jalan Allah swt. Nak jaga lidah, aurat, jaga solat and semuanyalah. Nak jadi muslimah dan mukmin yang taat. Memang susah nak jadi baik tapi kalau kita terus istiqamah insya-allah boleh punya. Hati Ira terdetik nak buat semua ni sebab Ira takut Ira tak sempat nak berubah sebelum Ira pergi. Ira takut sangat kalau satu masa Ira tak sempat nak bertaubat. Ira nak pergi dalam keadaan orang yang beriman. 

Hmm lastly, cakaplah benda yang baik baik sebab percakapan itu ialah satu doa. Ingat korang, jagalah mulut dan setiap perkataan yang nak keluar dari mulut korang tu. Biarlah hari ni Ira jadi ustazah sikit. Hehe. Ira dah cakap semua benda Ira minat. Haa kau, sekali jadi ustazah memang terbayek x)






No comments: