Tuesday, 31 May 2016

Dunia macam drama!

Assalamualaikum...


Now I can't believe anyone anymore because everything that I hear are only half of what I see. That quote are very true of my life. I'm not understand why this world always like drama! I hate all of this drama. Sometime I think there was not deal. I have know many people that always give me nasihat about life. Maaf, Ira speaking sikit.

Umur sekarang lah Ira nak kenal dengan ramai orang. Orang cakap start umut 17 tahun hingga 22 tahun ni kita kenal dengan bermacam macam orang. Tak kiralah perangai dia macam mana, hidup dia, kisah dia. Kita tak tahu lah kan? Kita ni siapa nak tahu semua pasal korang? Tu semua kerja Allah swt. Kita hanya mampu merancang.

Sekarang Ira cuma nak luah kan rasa syukur sebab hati Ira lega. Lega bila dah maafkan semua orang. Walaupun dia tak buat salah, Ira tetap maafkan. Nanti bila mati susah. Apa yang Ira nak fokus kat sini ialah tentang hidup. Tujuan Ira bukan nak bukak aib tapi pandangan dan berdasarkan apa yang Ira nampak dengan mata kepala Ira sendiri.

Walaupun Ira ni bukanlah baik sangat tapi apa yang terdetik kat fikiran Ira ni semua betul. Kadang kadang Ira selalu tertanya tanya, kenapa Allah swt uji aku macam ni? Uji orang miskin tu macam tu? Uji orang kaya tu macam tu pulak? Hmmm, semuanya ada hikmahnya. Ada kebahagiaan di sebaliknya. Hidup dengan percintaanlah yang paling banyak dugaannya. Antaranya, dugaan nak elak daripada zina. Zina mata, zina mulut, zina hati dan sebagainya. Memang susah  nak elak semua benda tu.

Ira jujur, Ira ni bukannya alim sangat. Ira mengaku yang Ira pun pernah cintakan seseorang. Tapi Ira masih waras lagi. Ira takkan buat kerja gila. Iman Ira masih kuat. Hanya Allah swt, Nabi Muhammad SAW, keluarga yang Ira cintai. Kawan kawan? Kawan kawan dengan cinta, tu belakang cerita. Sebab dua benda tu banyak penggantinya. Kalau hilang yang tu, dapat yang baru. 

Nak kahwin pun banyak dugaan. That's why, ramai yang cakap kahwin tu sekali aje. Yang sekali tulah biar meriah. Insya-Allah...



No comments: